Followers

Monday, February 16, 2009

menegakkan benang yg basah

hurm...actually mlm nih agak terisi dgn sesuatu yg aku suka plus membuka minda.aku ke dewan budaya utk tgk pertandingan debat piala naib canselor(DPNC) sidang 2008/2009.so,aku memang suka debat sbb kat situ kita blh dpt byk input yg kdg2 kt terlepas pandang.aku suka berhujah tp bkn dgn berdebat di atas pentas.mungkin sbb usia makin menginjak dewasa.a bit shy perhaps.haha.kalau DPNC sidang lepas aku timb. pengarah,sidang nih sure bertukar org sbb giliran penganjuran DPNC ni mengikut urutan desa.to handle this kind-of-high-level-thing was very tough.it's really challenging.balik2 muke ni jgk.x muke ni,muke pengarah projek.yg nk kene sembur pon muke ni la jgk bl surat x siap taip.alih2 org2 yg ptt jd pemerhati jer terpaksa turun padang.and i really thanks to all who were fully participated in last session DPNC.it was really great job with not enough staff to handle all the things.but thanx god,5 yg buat keje sambil lewa tp kau hantar 15 org yg mmg gave fully support and commitment.

back to the issue.ape yg aku dpt komen psl debat kali ni,they are really good in handling this event compare to us.maybe sbb bebudak fajar harapan lebih ramai dr CG dan mereka lbh komited dgn t/jwb diorg.i was really like their visual presentation,the interview and the design for the lcd & shirt background.i can see that they used all the things that they can get from their 'penghuni'.tp tyme jemputan peserta masuk dewan it was a bit messy.mybe sbb diorg masuk serentak dgn penjaga masa n tuan speaker dewan.this is all based from my point of view.peserta final utk DPNC kali ni ialah restu vs aman damai.unpredictable.sbb i thought tekun or bakti will proceed with the final.restu mcm biasa membariskan panel yg sm mcm sidang lepas.tp aman menampilkan wajah2 baru.agak kurang kenal mereka.hehe.for this DPNC, they choosed "transformasi penentu wawasan universiti apex" theme.if i'm not mistaken.sbb foot-note yg aku buat tyme debat berlangsung x dpt dikesan.tercicir barangkali.huhu.tp utk tajuk final diorg debatkan "kestabilan ekonomi penentu perpaduan masyarakat".kalau x silap la.aku pon agak lupa.tp isu dia mmg psl kestabilan ekonomi dan pembentukan perpaduan masyarakat la.ade yg ckp tajuk nih berat sebelah sbb dia seperti mengiyakan kestabilan ekonomi boleh membentuk perpaduan masyarakat.tp pandangan aku berbeza sbb tajuk tu bukan memainkan peranan utama dlm satu2 debat.bl kt rujuk balik asal berdebat.kenapa u nk berdebat?of course org akan ckp sbb nk defend apa yg kt rs btl walaupun org anggap kt menegakkan benang yg basah ataupun kt sndiri sdar yg kt mmg menegakkan benang yg basah pun.mcm tu la situasinya dlm debat.pd aku bl debat xkn ade yg menang atau yg kalah.sbb aku lebih melihat cr mereka berdebat,kreativiti berhujah,keindahan bahasa yg digunakan,kelantangan suara dan kebijaksanaan melontar intonasi plus keyakinan melalui espresi muka.itu semua memainkan peranan yg penting bl u nak catch the attention from the judges or audience.kdg2 pendebat tu xde isi yg byk pon tp bl diorg bermain bahasa berwajah yakin,audience akn terpengaruh dgn ucapan diorg sekaligus akan kata they were in right track.hehe.

mungkin dr sudut psikologinya kt mengatakan bahawa tajuk tersebut bias tp dr sudut penghakiman,takkan diorg nk fikir begitu?hakim sepatutnya takkan terpengaruh dgn tajuk sbb mereka dilantik utk mengadili berdasarkan kriteria2 tertuntu minus the title okeh?so,dr sudut psikologi tu hanya akan mempengaruhi audience shj.itu pendapat aku yg aku rs btl.dan buktinya blh dilihat bl ketua hakim yg merupakan ahli panel or ketua hakim MADUM.x sure tentang tu tp die dr institut bahasa-sumthing-like-that la.die komen psl isi yg kurang dikembangkan,cth2 perlu diperluas sehingga peringkat antarabangsa,mslh bahasa,gaya x selari dgn pengucapan dan intonasi.tp mmg time debat td aku byk x puas hati dgn hujah mereka.it was a bit frustrated sbb diorg asyik nk bertekak psl benda yg sm.why not u jelaskan definisi masyarakat atau kaum,sosial,politik,kontrak sosial,dasar wawasan negara,etc,etc,etc.ini tidak,korang asyik bercerita psl kereta yg xde pemandu plus xde minyak plus x reti memandu.pastu isu kaum cina,melayu,india.pastu isu individu berhutang.kehal??aku rs bkn itu yg audience nk dgr.bl korang dah masuk final,expectation audience slalunya tinggi.so,tyme ni la korg nk tunjuk yg korg hebat bagai.huhu.

tp aku sgt respek dgn en.khir tu sbb die tabik sm pengurusan universiti.dia kagum sbb mlm final semua tnc hadir plus vc and penggawa2.it was really great to receive that kind of token of apreciation.ha said usm x pernah mengecewakan and we really are in certain thing.and i really want to be like friend of mine our vc said "during the Kofi Annan visual conference among university,i can detect the usm student just by their intelegency asking the question".lebih kurang cmtu la ayat die.aku x rakam vc berucap.sori.hehe.so,aku sgt mahu jd warga usm yg sebegitu sbb aku tanak nm uni jer yg gempak tp student dia x gempak mn pun.hehe.mlm pon dah larut,mata pun dah ngantuk.so,wishing all a very warm night and well sleep.

p/s:x sabar mahu ke wang burma!!x sabar juga mahu pulang!!

No comments: