Followers

Wednesday, March 18, 2009

.Allah berbicara.

***************************************************
Apabila si hamba mengucapkan:

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
Alhamdu lillāhi rabbi l-'ālamin

Ertinya:"Segala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam"

ALLAH akan menjawabhamadanii abdi

Ertinya:"Aku sedang dipuji oleh hambaKu"

****************************************************

Ketika si hamba mengucapkan:

الرَّحْمـنِ الرَّحِيم
Ar rahmāni r-rahīm

Ertinya:"Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang"

Allah akan menjawab:asna a'laiya abdi

Ertinya:"Aku sedang disanjung oleh hambaKu"

***************************************************

Ketika si hamba mengucapkan:

مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين
Māliki yawmi d-dīn

Ertinya:"Yang menguasai hari agama(kiamat)"

Allah akan menjawab:Majjadani abdi

Ertinya:"Aku diagungkan oleh hambaKu"

****************************************************

Ketika si hamba membacakan:

إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
Iyyāka na'budu wa iyyāka nasta'īn

Ertinya:"Hanya kepada Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan"

Allah akan menjawab:fahaadhihi baini wa baina abdi, waliabdi maa sa ala

Ertinya:"Maka inilah percakapan di antaraKu dengan hambaKu dan Aku akan memperkenankan segala permohonannya"

***************************************************

Ketika si hamba mengucapkan:

اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
Ihdinā s-sirāt al mustaqīm

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين
Sirāt al-ladīna an'amta 'alayhim ġayril maġdūbi 'alayhim walād dāllīn

Ertinya:"Tunjukilah(bimbinglah kami ke jalan yang lurus,(iaitu) jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka; bukan(jalan) orang yang murkai dan bukan(pula) jalan orang yang sesat"

Allah akan menyahut maksudnya:fahaulaa iliabdi wa liabdi ma sa ala

Ertinya:"Maka semua ini(Aku akan kurniakan) kepada hambaKu dan terserahlah kepadanya apa yang dipohon"

*****************************************************

(Muslim,Abu 'Awaanah, Malik, As-Sahmi)

notaKaki:baru aku faham kenapa kita perlu khusyuk dalam solat.sebab kita berkomunikasi dengan DIA rupanya.dan DIA tidak tergak-agak pun nak mendengar segala macam permintaan hambaNya.kerdilnya aku.

1 comment:

Anonymous said...

nicest posting ever..39